Πολιτισμός

Μάσκα: Μέτρο προστασίας ή Τέχνη;

37
Επιμέλεια άρθρου :Πετροπούλου Φαιή

Η Μάσκα αποτέλεσε σήμα κατατεθέν της Τέχνης κατά τη διάρκεια των αιώνων. Αίθουσες μουσείων είναι αφιερωμένες ολόκληρες ή τμηματικά σε μάσκες που ανήκαν ακόμη και σε χαμένους πολιτισμούς. Η πόλη που είναι πιο συνδεδεμένη από οποιαδήποτε άλλη με τη μάσκα είναι η Βενετία. Εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε αυτήν την πόλη κατά τον 12ο και 13ο αιώνα,με σκοπό να κρύψει την ταυτότητα αυτού που την φόραγε. Πιο συγκεκριμένα, αυτοί που την χρησιμοποιούσαν περισσότερο ήταν οι πόρνες, όσοι ήταν ανανεμειγμένοι με σκάνδαλα, τυχερά παιχνίδια και παράνομες σχέσεις. Υποστηρίζεται από πολλούς ότι η χρήση της μπορούσε να καλύψει την ανηθικότητα, η οποία δεν ήταν ανεκτή από τις βενετσιάνικες αρχές. Σήμερα η μάσκα συνδέεται με το καρναβάλι της Βενετίας, όμως τότε οι ελευθεριάζουσες γυναίκες και οι θεατρίνοι πέρασαν στην αθανασία της τέχνης φορώντας την, έκρυβαν τα πρόσωπα, τα αισθήματα, την ταυτότητα και τις πολιτικές τους θέσεις. Αποτέλεσε σύμβολο διακριτικότητας, ελευθερίας, πρόκλησης, σαγήνης, προστασίας της τιμής των γυναικών που έφταναν στα θέατρα και τις όπερες χωρίς να αποκαλύπτουν το πρόσωπό τους, οι μάσκες ως εργαλείο «ηθικής» της εποχής ή ελευθερίας γοητεύουν ακόμα και σήμερα για το μυστήριο που κρύβεται πίσω από αυτές.