Συνεντεύξεις

ΑΝΤΥΠΑΣ

“ΘΕΛΩ ΝΑ ΖΗΣΩ ΟΣΑ ΔΕΝ ΕΖΗΣΑ”
78

Μέχρι τα τριάντα του δήλωνε “GRANDE VALENTINE”. Η ζωή του άλλαξε με το που γνώρισε τη Στέλλα.

Την παντρεύτηκε μέσα σε έξι μήνες, απέκτησαν δυο υπέροχα παιδιά και σήμερα δηλώνει και… παππούς! Παρ´όλα αυτά, εξακολουθεί και παραμένει “Ανεβασμένος” όσο ποτέ.

Ο δικός μου ο λόγος  είναι συμβόλαιο και έτσι θέλω να με αντιμετωπίζουν. Αλλιώς χαλιέμαι πολύ”

Συνέντευξη στον Δημήτρη Γκοσμάνη

 

O Αντύπας πώς είναι σήμερα, πώς νιώθει για όλα αυτά που έχει καταφέρει;

Είμαι καλυτέρα από ποτέ. Εγώ έτσι, τουλάχιστον, αισθάνομαι μέσα μου. Νιώθω ευλογημένος. Η αγάπη που εισπράττω από τον κόσμο -και τότε και τώρα- με κάνει ευτυχισμένο! Είναι η προίκα μου… Είναι κάτι που την «έχτισα» σιγά- σιγά και είμαι περήφανος για το αποτέλεσμα. Τους ευχαριστώ και τους ευγνωμονώ.  

Είσαι πολύ αγαπητός και στη νεολαία! Είναι δύσκολο να το πετύχει κάποιος αυτό;

Μετά από τόσα χρόνια στο χώρο, απολαμβάνω τη διαχρονικότητα των τραγουδιών που έχω πει ως σήμερα. Προσπαθώ πάντα να είμαι κοντά στη μουσική της νεολαίας. Έχω καταφέρει τα παιδιά των παλαιών πελατών μου να έρχονται τώρα εκείνα στα μαγαζιά που τραγουδώ. Γινόμαστε όλοι μια παρέα. Είναι, βλέπεις, το συνεχές πάρε – δώσε που έχω με το κοινό όλα αυτά τα χρόνια και μου το επιστρέφουν πίσω.

Όσο περνούν τα χρόνια κι ένας καλλιτέχνης γίνεται όλο και πιο «δυνατός», πόσο εύκολο του είναι να κάνει υποχωρήσεις;

Όταν πρόκειται για μια σημαντική συνεργασία, που θέλω πολύ, θα κάνω υποχωρήσεις. Εάν, μάλιστα, είναι και φιλικό μου πρόσωπο ακόμη καλύτερα.

Υπάρχουν αληθινές φιλίες σ’ αυτόν το χώρο;

Φιλίες «καρδιάς», μάλλον, όχι. Σίγουρα, υπάρχουν σχέσεις εκτίμησης και σεβασμού.

Υπερεκτίμησες ποτέ τα χρήματα που πέρασαν απ’ τα χέρια σου;

Όχι ποτέ! Πίστευα ότι η βρύση θα «έτρεχε» συνέχεια και ήρθε και σταμάτησε! Ποτέ ο στόχος μου δεν ήταν μόνο τα χρήματα. Ήταν η μουσική και το τραγούδι. Αισθάνομαι –καλλιτεχνικά- δικαιωμένος από τον κόσμο που τόσα χρόνια μου δείχνει εμπιστοσύνη. Αυτό για μένα είναι πιο πάνω κι από όλο το χρυσάφι του κόσμου. Πιστεύω ότι έχω πετύχει τους στόχους που είχα θέσει ξεκινώντας. Με τόση δουλειά, άμα δεν έβγαζα και μερικά χρήματα, θα ήμουν άξιος της μοίρας μου.

Υπήρξε ποτέ στιγμή της καριέρας σου, που να είπες «Το έχω» και να επαναπαύτηκες;

Από τον πρώτο μου δίσκο το 1982 μέχρι και τώρα, κοιτάζω το επόμενό μου βήμα. Υπήρξε μια δεκαπενταετία και παραπάνω που είχα μια τρομακτική ανοδική πορεία και η μια επιτυχία ακολουθούσε την άλλη. Υπήρξε, βέβαια, και ένα μεγάλο διάλειμμα γιατί έπρεπε να ξεκουραστώ και εγώ και το κοινό. Μου δόθηκε τότε η ευκαιρία να είμαι κοντά στον γιο μου, που ήταν στην εφηβεία του και με χρειαζόταν. Όλα αυτά τα χρόνια ήμουν με μια βαλίτσα στο χέρι και έτρεχα. Επέστρεψα δυναμικά το 2004 με μια μεγάλη μου επιτυχία και από τότε και μέχρι σήμερα εμφανίζομαι μόνο κάθε χειμώνα. Όλοι οι καλλιτέχνες που κουβαλάμε καριέρες χρόνων δεν νιώθουμε «μεγάλοι» ακόμη κι αν μας αποκαλούν έτσι. Πιστεύω ότι κανείς δεν νιώθει ότι έχει «φτάσει» κάπου, σε όποια ηλικία κι αν βρίσκεται. Όλοι μας προσπαθούμε το κάτι παραπάνω. 

Μπορεί ο κόσμος να ξεχωρίσει έναν καλλιτέχνη που δεν είναι αληθινός;

Από χιλιάδες μέτρα! Ο «δήθεν» καλλιτέχνης το πολύ στα πέντε χρόνια θα έχει πάει σπίτι του! Ο κόσμος αντιλαμβάνεται το ήθος, το ταλέντο, τον επαγγελματισμό και τη συνέπεια. Όταν δει κάτι παράλογο θα σου γυρίσει την πλάτη. Το κοινό αντιλαμβάνεται τα πάντα: ξέρει πότε τον κοροϊδεύουν, ποτέ είναι κουρασμένος, ποτέ βαριέται. Ο καλλιτέχνης που κάνει με σεβασμό και συνέπεια τη δουλειά του, δεν χάνει ποτέ και επιβραβεύεται. Είναι διαφορετικό να κάνει κάποιος κάτι διεκπεραιωτικά γιατί πληρώνεται και πολύ διαφορετικό να δίνει την ψυχή του επειδή γουστάρει!

Έχει χρειαστεί πότε να υποκριθεί ο Αντύπας;

Ναι. Στο παρελθόν, μετά τον θάνατο του πατέρα μου και αργότερα της μητέρας μου, που τους υπεραγαπούσα. Είναι οι 2 φορές που υποκρίθηκα ότι είμαι εγώ, αλλά ήμουν απών. Στη μητέρα μου, μάλιστα, επειδή έφυγε νωρίς και ξαφνικά, δεν μπορούσα να διαχειριστώ τον χαμό της και ανέβαλα εγκαίνια μαγαζιού για ένα μήνα.

Ποια αρνητική συμπεριφορά είναι αυτή  που σε επηρεάζει περισσότερο σχετικά με την επαγγελματική σου δραστηριότητα;

Η αχαριστία, η υποκρισία, η ασυνέπεια και ό,τι αυτή συμπεριλαμβάνει. Θέλω να είναι όλα ξεκάθαρα στην κάθε συνεργασία μου. Όταν αθετείται ο λόγος, στενοχωριέμαι πολύ επειδή είμαι και νιώθω αληθινός. Ο δικός μου ο λόγος είναι συμβόλαιο και έτσι θέλω να με αντιμετωπίζουν. Αλλιώς χαλιέμαι πολύ.

Σε συνεργασίες που δεν περνάς καλά πως αντιδράς;

Μου έχει τύχει, ίσως, μία ή δύο φορές. Απλά η πόρτα του καμαρινιού μου ήταν ερμητικά κλειστή, μέχρι το πέρας της συνεργασίας. Δεν κάνω συνεργασίες εάν δεν έχω καλή «χημεία» για κανένα λόγο. Τις αποφεύγω όπως ο διάβολος το λιβάνι.

Τα χρήματα παίζουν καθοριστικό ρόλο στις προτάσεις και τις συμφωνίες σου;

Στις εποχές μας, σίγουρα ναι. Με αφορμή την κρίση, τα νυχτοκάματα του τρόμου έχουν πάει στο ναδίρ. Αυτό έχει γίνει -πλέον- καθεστώς. Εκεί, αντιδράς.

Είσαι αυστηρός σε ό,τι έχει να κάνει με τις εμφανίσεις σου επί σκηνής;

Είμαι πάρα πολύ συνεπής και επαγγελματίας και για αυτό θέλω ό,τι έχω συμφωνήσει να τηρείται. Πάντα είμαι προσεκτικός, όσον αφορά το ρεπερτόριό μου, τον ήχο, τα φώτα και ειδικά την ορχήστρα μου, που είναι και η οικογένεια μου. Χωρίς εκείνους, δεν είμαι τίποτα. Τους έχω στα ώπα ώπα!

Ενημερώνεσαι για τους συναδέλφους σου, τις επιλογές τους και την πορεία τους;

Σχεδόν πάντα και αυτό γιατί οι άνθρωποι αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου. Τους παρακολουθώ και ενημερώνομαι ανελλιπώς. Χαίρομαι όταν η γενιά μου, είτε τραγουδιστές, είτε τραγουδίστριες, απ’ όλους τους χώρους  συνεχίζουν και κάνουν επιτυχίες. Όπως, χαίρομαι και για τα νέα ταλαντούχα παιδιά.

Νιώθεις ανασφάλεια στο επάγγελμα σου; Τι είναι αυτό που σε φοβίζει περισσότερο;

Νιώθω ότι χάνεται το λαϊκό τραγούδι. Έχει εισβάλει η ξένη μουσική και στα τραγούδια, στα ραδιόφωνα και στα μέσα ενημέρωσης. Άλλη μουσική παίζουν κατά τη διάρκεια της ημέρας και με άλλη διασκεδάζουν τη νύχτα. Το παιγνίδι το παίζουν οι πολυεθνικές και οι διαφημιστικές που είναι υποχρεωμένες να το ακολουθήσουν. Το λαϊκό τραγούδι περιθωριοποιείται. Προβάλουν  τα ξένα τραγούδια μέσα από την τηλεόραση και οι αποδέκτες είναι η νεολαία, που εκείνοι είναι το αγοραστικό κοινό. Δεν υπάρχει αντίσταση σε κανέναν τομέα πλέον. Είμαστε σαν τα αρνιά, που τα πάνε όπου πάει το κοπάδι. Καθόμαστε στον καναπέ μας και χτυπιόμαστε για το κάθε θέμα που μας αφορά. Αυτή είναι η χειρότερη ανασφάλειά μου. Η απάθεια όλων μας.

Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τις εξόδους στους Έλληνες;

Πάρα πολύ. Ο κόσμος περνά πολύ δύσκολα. Μετράνε και το ένα ευρώ για να διασκεδάσουν, αλλά έμαθαν να τιμούν και να εκτιμούν αυτό που αξίζει τα χρήματα τους. Δεν είναι κανένας -πλέον- διατεθειμένος να τον κοροϊδέψουν. Κανείς –πλέον- δεν πιάνεται κορόιδο. Επειδή διασκεδάζει μια φορά το μήνα προσέχει και έχει απαιτήσεις που θα πάει να τα δώσει.

Σου έχει τύχει να ζηλέψεις πορεία τραγουδιστή;

Την πορεία όχι, τα τραγούδια ναι! Μου αρέσει πολύ ο δίσκος «Μικρά Ασία» του Απόστολου Καλδάρα και συγκεκριμένα «Η Σμύρνη μάνα καίγεται», που θα ήθελα να το είχα πει, κυρίως λόγω καταγωγής των γονιών μου. Επίσης, τα τραγούδια του Αντώνη Βαρδή.

Με άριστα το 10 δισκογραφικά, πού τοποθετείς τον εαυτόν σου;

Θα σου έλεγα στο οκτώ, γιατί ήθελα να έχω κάνει κι άλλα πράγματα στην καριέρα μου. Δεν πρόλαβα σημαντικούς σύνθετες και συνεργασίες, όπως τον Μάριο Τόκα ή τον Αντώνη Βαρδή, που τότε θα μου έβαζα εννέα δισκογραφικά.

Επέλεξες να παντρευτείς και να κάνεις πολύ νωρίς οικογένεια σε σχέση με το επάγγελμα σου.

Βρήκα νωρίς τον άνθρωπο μου. Ένας γάμος που μετρά πάνω από 30 χρόνια. Η Στέλλα μου χάρισε 2 υπέροχα παιδιά, τον Πρόδρομο και την Όλγα. Και έχω και 2 εγγόνια. Ήμουν πολύ τυχερός που βρέθηκε στον δρόμο μου. Σε 6 μόλις μήνες το αποφάσισα και παντρεύτηκα. 

Ανέκαθεν οι καλλιτέχνες έχουν την ανάγκη να φαίνονται όσο περισσότερα χρόνια γίνεται, ελεύθεροι και διαθέσιμοι. Εσύ πως τα κατάφερες έτσι;

Ημέρα Τέταρτη παντρεύτηκα και την Πέμπτη που φόρεσα τη βέρα, δεν την αποχωρίστηκα ποτέ στα 30 τόσα χρόνια του γάμου μου. Είναι το γούρι και το φυλαχτό μου. Είμαι, όμως, και ο πιο ελεύθερος παντρεμένος που υπάρχει.

Δεν γίνεται, όμως, όλα αυτά τα χρόνια να μην υπήρξαν θαυμάστριες. Σου έτυχε κανένα περίεργο περιστατικό;

Πριν παντρευτώ, ήμουν από κανάρα σε κανάρα να πετάω. Παντρεύτηκα στα 30 μου, μέχρι τότε δεν με έπιανες (γελάει). Δεν ήμουν σχεσάκιας, ήμουν της μιας νύχτας, να «τη βρούμε». Δυο σχέσεις έχω κάνει στη ζωή μου, τη μια την παντρεύτηκα.

Σου έτυχε κανένα περίεργο περιστατικό με καμία θαυμάστρια;

Μπροστά στη γυναίκα μου, τη Στέλλα, στο Ποσειδώνιο μια ωραιότατη και γνωστότατη -πλέον- κυρία των Αθηνών, μου έκανε ερωτική εξομολόγηση.

Η συγκεκριμένη κυρία ερχόταν με τον σύντροφό της πολλές φορές στο μαγαζί, τον οποίο αργότερα παντρεύτηκε. Στο διάλειμμά μου, τον άφηνε και ερχόταν στο καμαρίνι μου και με «παρενοχλούσε».

Όταν μπαίνει στο καμαρίνι μια γυναίκα -και αυτό στο λέω εμπειρικά- καταλαβαίνεις για ποιο λόγο έχει έρθει. Η κλασική θαυμάστρια βγάζει τη φωτογραφία ή παίρνει το αυτόγραφο και εξαφανίζεται. Η κοπέλα που θέλει μια πιο προσωπική επαφή, ρωτάει: «ο Αντύπας είναι εδώ»; Που θα ήμουν δηλαδή; «Η γυναίκα του είναι και εκείνη εδώ»; Αν της απαντήσουν, «Δεν έχει έρθει απόψε», θα χαμογελάσει και θα πει, «μπορώ να τον δω»; Τόσο απλά! «Όταν δίνεις δικαιώματα, «ανοίγουν» τα στόματα και ακούγονται ονόματα και λόγια που δεν πρέπει».

Έχει δυσκολίες η νύχτα;

Είναι «ζούγκλα» και χρειάζεται λεπτές ισορροπίες. Χρειάζεται να έχεις πολύ δυνατό χαρακτήρα, αλλιώς σε «φάγανε λάχανο» με χιλίους διαφορετικούς τρόπους. Όπως αλκοολισμός, ναρκωτικά, τζόγος. Βέβαια, αυτά τα συναντάς και την ημέρα, αλλά τη νύχτα αυξάνονται οι πιθανότητες.

Είναι κουραστική η δουλειά σας;

Καμιά φορά συμβαίνει να μην με πιστεύουν ακόμα και συνεργάτες μου όταν τους λέω: «απόψε κουράστηκα πάρα πολύ…» αναγκάζομαι και τους απαντώ: «ανέβα στην πίστα να πεις ένα τραγούδι και τα λέμε». Όταν τραγουδάς, έχεις το νου σου σε αυτό που θα σου πει στο αυτί ο μαέστρος, την ορχήστρα και τον κόσμο κάτω που ήρθε να διασκεδάσει και εσύ πρέπει να δώσεις τον καλύτερο σου εαυτό. Τον κύριο ή την κυρία που κάθεται στα μπροστινά τραπέζια και θέλει κάτι να σου πει «τώρα» και τα αριστερά και δεξιά τραπέζια που θέλουν και εκείνοι να σου μιλήσουν «εδώ και τώρα»!… Και όλο αυτό να το κρατάς σε αρμονία. Κάνω ζωή πρωταθλητή. Η μοναδική μου κατάχρηση είναι το τσιγάρο, που προσπαθώ να κόψω.

Είστε ποτέ έτοιμοι οι καλλιτέχνες να αποδεχτείτε ότι ήρθε η ώρα να «κλείσει» ο κύκλος σας επί σκηνής;

Δεν ξέρω για τους άλλους, όσον αφορά εμένα και όσο κρατά αυτή η σχέση του «δίνω και παίρνω» με το κοινό θα συνεχίσω να εισπράττω και να δίνω αγάπη. Όταν συνειδητοποιήσω ότι αυτή η σχέση τελειώνει, τότε όπως οι ποδοσφαιριστές κρεμάνε τα παπούτσια τους έτσι και εγώ… θα κρεμάσω το μικρόφωνό μου!

Σε έχουν μπερδέψει με κάποιον άλλον;

Με τον Γιάννη Κατρανίδη. Βλέπω μερικές φωτογραφίες του και νομίζω ότι είμαι εγώ. Έχουμε συναντηθεί και μου έχει πει και εκείνος το ίδιο.

Έχεις ανασφάλεια με τον χρόνο;

Ναι, τα τελευταία δέκα χρόνια. Θέλω να έχω την υγεία μου, να μπορώ να χαίρομαι την οικογένεια μου και τα δύο εγγόνια μου. Να προλάβω να ζήσω πράγματα που δεν έζησα. Προσπαθώ να βρίσκομαι -όσο μπορώ- κοντά με τα εγγόνια μου, να τα πάω στο κολυμβητήριο, να πάμε να παίξουμε ποδόσφαιρο και άλλες δραστηριότητες για παιδιά. Κάνω πράγματα που δεν έκανα στα παιδιά μου, γιατί τότε εγώ συνεχώς έλειπα και τον ρόλο τον δικό μου τον είχε αναλάβει η γυναίκα μου. Νιώθω άβολα και υπόλογος για αυτό. Έχω τύψεις γι’ αυτό.

Σε έχει πιάσει ποτέ κρίση πανικού;

Στο αεροπλάνο. Νομίζω ότι έτσι είναι ο θάνατος. Μετά από ένα ταξίδι, πριν δεκαπέντε χρόνια στην Αυστραλία και μια κακή πτήση, που νόμιζα ότι θα πέσει, αρνούμαι κάθε ταξίδι. Μάλιστα, μια φορά ζήτησα επίμονα να προσγειωθούμε. Ένιωθα ότι έσβηνα… πού να προσγειωθεί, όμως, στον Ατλαντικό που βρισκόμασταν!

Έχεις αναγκαστεί να κάνεις άλλες δουλειές πριν το τραγούδι;

Έζησα σε μεγάλη φτώχια. Έχω δουλέψει σε χρυσοχοείο, πουλούσα μαξιλαράκια στο γήπεδο, Κοκ και Σάμαλι σε κινηματόγραφους. Για να δω τον Τόλη Βοσκόπουλο στο «Παλέ ντε Σπορ» πουλούσα πορτοκαλάδες και λεμονάδες. Μάλιστα, όταν εμφανίστηκε τα παράτησα όλα και πήγα κοντά για να τον θαυμάσω. Όταν γύρισα το εμπόρευμα είχε εξαφανιστεί.  Θυμάμαι το αφεντικό να με κυνηγά σε όλο το γήπεδο!

Σήμερα, ο γιος  σου ο Πρόδρομος ακολουθεί τα βήματα σου.

«Το μήλο κάτω από την μηλιά». Ο γιος μου, ο Πρόδρομος, άφησε για το τραγούδι τη ναυτιλία που σπούδαζε τόσο καιρό, καθώς και μια καλή θέση σε εφοπλιστικό γραφείο. Μου είπε: «μπαμπά δεν είμαι ευτυχισμένος με το επάγγελμά μου και θέλω να το αλλάξω». Είναι στον καλλιτεχνικό χώρο έξι χρόνια και συνεχώς εξελίσσεται. Είναι τραγουδοποιός, γράφει στίχους και είναι καλός μουσικός. «Στήνει» την καριέρα του και θα τα καταφέρει. Τον είχα μαζί μου στα τελευταία μαγαζιά που εμφανιζόμουν. Τώρα, κάνει εμφανίσεις στο εξωτερικό. Η μητέρα του, μόλις μας ανακοίνωσε ότι θα ακολουθήσει το τραγούδι, έφυγε και πήγε για δύο μήνες στο εξοχικό μας και δεν μιλούσε σε κανέναν.

Ως Μακεδόνας, θα ήθελα την άποψη σου στο σημαντικό θέμα της ονομασίας  των Σκοπίων ως «Βόρεια Μακεδονία».

Δεν μπορώ με τίποτα να το δεχτώ αυτό. Για εμένα υπάρχουν μόνο τα Σκόπια και η δική μας Μακεδονία. Υπέγραψαν τη συμφωνία. Στο μέλλον θα φανεί αν ήταν καλή, κακή ή μέτρια αυτή η συμφωνία.

Στο συλλαλητήριο στο Σύνταγμα πήγες;

Εννοείτε και πήγα, με την γυναίκα μου και φίλους και κλαίγαμε από τα δακρυγόνα. Μια ειρηνική διαδήλωση τη μετέτρεψαν σε πόλεμο. Ήταν λυπηρό και αποκαρδιωτικό αυτό που συνέβη. Για ένα τόσο σοβαρό εθνικό θέμα, φτάσαμε να διαφωνούμε μεταξύ μας. Για μένα δεν είναι η σύνθετη ονομασία που θα μπορούσε να υπάρχει, είναι οι όροι της συμφωνίας που είναι απαράδεκτοι…

 

Από τις αρχές Φεβρουαρίου ο Αντύπας ηγείται του σχήματος  του Νorth Live Stage στα βόρεια προάστια.

Tον αγαπημένο καλλιτέχνη πλαισιώνουν η Αγγελική Ηλιάδη, η Χριστίνα Κολέτσα και ο γιός του Πρόδρομος.

 

Photographer: Βαγγέλης Βαλεοντής  Make Up  Artist: Δέσποινα Παπαιωάννου Hair Styling: Kalliope

Ευχαριστούμε για την φιλοξενία το ξενοδοχείο «Stratos Vassilikos Hotel», Μιχαλακοπούλου 114 ,Αθήνα.