Επιστήμη

Θαλάσσια σαλιγκάρια αυτοαποκεφαλίζονται και φτιάχνουν νέο σώμα

167
Επιμέλεια Άρθρου: Ελίζα-Σοφία Μπίτσια

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν δύο είδη θαλάσσιων σαλιγκαριών τα οποία κόβουν το κεφάλι τους με σκοπό να διώξουν το άρρωστο σώμα τους και δημιουργούν νέο μέσα σε λίγες μόνο εβδομάδες. Τα εν λόγω σαλιγκάρια ονομάζονται Elysia marginata και E.atroviridis.

Οι επιστήμονες δεν γνωρίζουν ακόμα τον τρόπο που γίνεται αυτή η αναγέννηση του οργανισμού αυτού, υποπτεύονται ότι τα κεφάλια των σαλιγκαριών «κλέβουν» από τους μικροοργανισμούς, με τους οποίους τρέφονται, φωτοσυνθετικούς χλωροπλάστες που με αυτούς και την βοήθεια ηλιακών ακτινών που μετατρέπονται σε ενέργεια για την δημιουργία του νέου σώματος.

Είναι άξιο να σημειωθεί πως τα νεαρά σαλιγκάρια κάνουν αυτή τη διαδικασία επιτυχημένα καθώς τα πιο ηλικιωμένα πεθαίνουν δέκα ημέρες περίπου μετά από τον αυτοαποκεφαλισμό τους.

Η επικεφαλής επιστήμων της έρευνας, Σαγιάκα Μίτοχ, από το Ιαπωνικό Πανεπιστήμιο Γυναικών Νάρα, έκανε τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό Βιολογίας «Current Biology», σύμφωνα με το «Science», το «New Scientist» και τη βρετανική «Independent».

«Εκπλαγήκαμε που είδαμε το κεφάλι να κινείται αυτόνομα. Νομίζαμε ότι θα πέθαινε σύντομα χωρίς την καρδιά και τα άλλα σημαντικά όργανα, αλλά εκπλαγήκαμε ξανά όταν είδαμε ότι αναγέννησε όλο το σώμα του. Ήταν σαν ταινία τρόμου. Πιστεύουμε ότι πρόκειται για την πιο ακραία μορφή αυτονόμησης και αναγέννησης στη φύση», δήλωσε χαρακτηριστικά η Μίτοχ.

Γνωστή στο ζωικό βασίλειο η διαδικασία αποκοπής ενός μέρους του σώματος, όπως παραδείγματος χάρη οι σαύρες που μόνες τους κόβουν την ουρά τους για να ξεφύγουν από διώκτες τους και μετά την αναγεννούν, σε σκουλήκια, ύδρες κ.ά. Όμως, μία τέτοια ακραία μορφή αποκοπής του κεφαλιού και αναγέννησης όλου του σώματος με τα όργανά του ποτέ δεν είχε παρατηρηθεί έως τώρα.

«Αν και βρισκόμαστε στον 21ό αιώνα, δεν ξέρουμε ακόμη τι πραγματικά είναι δυνατό στη βιολογία», τόνισε ο μοριακός βιολόγος Αλεχάντρο Σάντσεθ Αλβαράδο, από το Ινστιτούτου Ιατρικής Έρευνας Stowers.