Υγεία

Αντιμετωπίστε το κρυολόγημα για να μην… κάνετε παρέα στο κρεβάτι

157

Μετά από ένα υπέροχο καλοκαίρι , έρχεται το φθινόπωρο αγκαζέ με τον χειμώνα. Βέβαια ο άστατος καιρός ποτέ δεν μας εγγυάται τι θα συναντήσουμε πρώτο- το σίγουρο όμως είναι, πως κάποιοι δεν καταφέρνουν να νικήσουν τα φτερνίσματα και τις ενοχλήσεις του λαιμού , που βρίσκονται σε έξαρση. Μην παραδίδεστε όμως στο κρύωμα αμαχητί , αφού μπορείτε να το αντιμετωπίσετε – άλλωστε γιατί είμαστε εμείς εδώ;

Λίγο η βροχή , λίγο η θερμοκρασία που έχει τα down της και αμέσως νιώθετε το λαιμό σας να σας <<γαργαλάει>>, το κεφάλι σας να βαραίνει και τη μύτη σας να χάνει την όσφρηση σιγά σιγά, λόγω καταρροής. Όλα αυτά είναι δείγματα πως σίγουρα δεν σφύζετε από υγεία και κάτι ετοιμάζεται να σας ΡΊΞΕΙ τις επόμενες μέρες στο κρεβάτι και να κάνετε πάρτι με τις σούπες.

Ο μέσος ενήλικας, άλλωστε, αρρωσταίνει από κρυολόγημα κατά μέσο όρο 3 φορές το χρόνο, με την κάθε φορά να διαρκεί περίπου 9 ημέρες. Δεν χρειάζεται, όμως, να περάσετε πάνω από μια εβδομάδα στο κρεβάτι, ούτε να πηγαίνετε στη δουλειά παλεύοντας με τα χαρτομάντιλα και το βήχα. Μπορείτε όμωε όλα αυτά να τα σταματήσετε , αφού έχουμε προβλέψει για εσάς απλούς τρόπους , για να είστε μία χαρά και από την επόμενη μέρα κιόλας.

Μόλις αρχίσετε να νιώθετε τα συμπτώματα

-Πίνετε νερό και χυμούς
Η ενυδάτωση του οργανισμού σας είναι το άπαν σε αυτές τις περιπτώσεις και είναι αυτή που μειώνει την ένταση των συμπτωμάτων , όπως πονόλαιμος και μπουκωμένη μύτη. Φροντίστε να πίνετε συχνά και αρκετή ποσότητα νερό και χυμούς πορτοκαλιού , τα πορτοκάλια έχουν επίσης υψηλή περιεκτικότητα σε νερό – μπορείτε να τρώτε και ολόκληρα πορτοκάλια , γιατί χρειάζεστε και αρκετή ποσότητα σε βιταμίνη C , η οποία ενισχύει το ανοσοποιητικό.

-Κάντε γαργάρες με αλατόνερο
Όταν ο λαιμός σας ξεκινήσει να γίνεται επικίνδυνος εισβολέας του οισοφάγου σας και ξεκινήσει να νοιώθετε το << γρατζούνισμα>>, κάθε φορά που καταπίνετε, δοκιμάστε το εξής : Βάλτε σε ένα ζεστό ποτήρι νερό μισό κουταλάκι του γλυκού αλάτι και αρχίστε τις γαργάρες.
Το αλάτι διώχνει το παραπάνω νερό που μπορεί να βρίσκεται στους ιστούς του λαιμού, μειώνοντας τη φλεγμονή και καθαρίζοντας τη βλέννα και ό,τι άλλο ερεθίζει το λαιμό. Με αυτή την μέθοδο έχουμε διπλό όφελος , αφού καθαρίζονται τα βακτήρια και ιοί , με στόχο να εμποδίζεται η επιδείνωση του κρυολογήματος ή ακόμα και η αποτροπή εμφάνισης του εξαρχής.

-Κρατήστε τη μύτη σας καθαρή
Χρησιμοποιήστε φυσιολογικό ορό, με το που αισθανθείτε τα πρώτα συμπτώματα, έτσι ώστε να μειώσετε την έντασή τους, όπως συστήνουν οι ειδικοί. Η ζεστή υγρασία βοηθάει στον καθαρισμό των ρινικών διόδων.

Τις πρώτες δύο ώρες από τα πρώτα συμπτώματα

-Πάρτε ένα παυσίπονο
Πιθανόν όλα να σας δείχνουν το δρόμο προς το φαρμακείο (είτε της γειτονιάς, είτε του σπιτιού), οπότε το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να τον ακολουθήσετε. Αν αισθάνεστε πόνο στο σώμα ή το λαιμό, πάρτε ένα ελαφρύ αναλγητικό, όπως παρακεταμόλη, ενώ υπάρχουν και διάφορα φάρμακα που δίνονται χωρίς συνταγή γιατρού για την καταρροή και τα υγρά μάτια, τα οποία καθαρίζουν τις ρινικές διόδους και σας βοηθούν να αναπνεύσετε φυσιολογικά, τουλάχιστον για τις επόμενες ώρες.

-Μην πάρετε από μόνοι σας φάρμακο για το βήχα
Μέχρι να συμβουλευτείτε το γιατρό σας, προτιμήστε να μην πάρετε το παλιό σας σιρόπι, που πολλές φορές δεν κοιτάτε καν αν έχει λήξει και το έχετε στο ντουλάπι ως τρόπαιο από προηγούμενη ίωση ( όλα τα σιρόπια δεν είναι για όλα). Η παλιά, καλή συνταγή με το μέλι «δουλεύει» το ίδιο καλά και έχει και καλύτερη γεύση, όπως συστήνουν οι ειδικοί. Φάτε 1 ή 2 κουταλιές της σούπας μέλι, είτε σκέτο ή ανακατέψτε το στο τσάι και θα δείτε πόσο γρήγορα ο λαιμός σας θα μαλακώσει με φυσικό τρόπο.

Τις επόμενες 6 ώρες

-Αποφύγετε τη δουλειά
Το σώμα μας μπορεί να πολεμήσει την ίωση πολύ πιο γρήγορα ,αν είναι ξεκούραστο και η δουλειά μόνο αυτό δεν μπορεί να του προσφέρει στη συγκεκριμένη φάση. Αν πρέπει οπωσδήποτε να παρεβρεθείτε στην εργασία σας, τότε τολμήστε το για λίγες ώρες και φροντίστε να κρατήσετε τις αποστάσεις σας από τους υπόλοιπους, καθώς τις 3 πρώτες ημέρες οι ιώσεις μεταδίδονται πιο εύκολα από τις υπόλοιπες. Για να είστε σίγουροι ότι δεν θα μοιραστείτε τα μικρόβια σας με τους υπόλοιπους, πλένετε τα χέρια σας συχνά ή χρησιμοποιήστε τακτικά το αντιμικροβιακό σας τζελ.

-Μην ξεχνάτε τα υγρά
Επανερχόμεθα στα υγρά , τα οποία είναι ο καλύτερος σας σύμμαχος και προστάτης σας στον εισβολέα , που λέγεται κρυολόγημα. Αν δεν έχετε καταφέρει να την γλιτώσετε , συνεχίστε να πίνετε αρκετό νερό , χυμούς και τσάι. Προτιμήστε ως γεύμα την κοτόσουπα, η οποία βοηθάει το στομάχι, είναι θρεπτική και θεωρείται ότι καλύτερο για την μείωση της διάρκειας του κρυολογήματος.

-Αυξήστε σταδιακά τη δραστηριότητά σας
Αν νιώθετε ότι μπορείτε, αυξήστε λίγο τη δραστηριότητά σας με ήπιες ασκήσεις που μπορούν στην πραγματικότητα ,να τονώσουν το ανοσοποιητικό σας. Δώστε, όμως προσοχή: οι ασκήσεις πρέπει να είναι ήπιας έντασης και οι παλμοί σας να μην ξεπεράσουν τους 100.

Στο τέλος της ημέρας

-Πρωτεΐνη για δείπνο
Η υγιεινή διατροφή δίνει «καύσιμο» στο ανοσοποιητικό, γι’ αυτό επιλέξτε για το τελευταίο γεύμα της ημέρας τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνη, όπως άπαχο κρέας, ψάρι ή φασόλια και συνδυάστε τες με ολική άλεση -όπως π.χ. καστανό ρύζι- και λαχανικά που είναι πλούσια σε βιταμίνες και αντιοξειδωτικά. Μετά από λίγο κάντε ένα ζεστό ντους και ξαπλώστε για ύπνο από νωρίς, έτσι ώστε να κοιμηθείτε όσο το δυνατόν περισσότερο.

Την επόμενη μέρα

-Καλέστε το γιατρό αν χρειαστεί
Αν αισθάνεστε χειρότερα, έχετε πυρετό, κάνετε εμετούς ή παρουσιάζετε πολύ έντονο πονοκέφαλο, καλέστε το γιατρό σας, καθώς τα παραπάνω δείχνουν ότι δεν πάσχετε από ένα απλό κρυολόγημα. Υπάρχει περίπτωση να χρειάζεστε αντιιικά φάρμακα, αντιβίωση ή κάποια άλλη θεραπεία, οπότε καλό είναι να κινηθείτε σύμφωνα με τις συμβουλές του ειδικού. Αν, όμως, αισθάνεστε καλύτερα, συνεχίστε και τις επόμενες ημέρες με όλα τα παραπάνω, μέχρι να σιγουρευτείτε ότι ξεπεράσατε τον «κίνδυνο» για τα καλά.

Επιμέλεια άρθρου

Σπύρος Τσουτσάνης