Υγεία

ΤΕΣΤΟΣΤΕΡΟΝΗ:Το φυσικό αναβολικό!

64

Γράφει ο Σπύρος Τσουτσάνης – Γυμναστής & σύμβουλος διατροφής

 

Τι είναι η Τεστοστερόνη;

H τεστοστερόνη είναι μια στεροειδής ορμόνη που ανήκει στην ομάδα των ανδρογόνων. Στα θηλαστικά, η τεστοστερόνη εκκρίνεται από τους όρχεις των αρσενικών και τις ωοθήκες των θηλυκών, αν και μικρές ποσότητες εκκρίνονται και από άλλους αδένες, όπως τα επινεφρίδια. Είναι η κύρια αρσενική ορμόνη του φύλου.

Και στα δυο φύλα, η τεστοστερόνη παίζει βασικό ρόλο σε ορισμένα θέματα υγείας και σεξουαλικής συμπεριφοράς. Είναι -μεταξύ άλλων- υπεύθυνη για την ενίσχυση της λίμπιντο, για αυξημένη ενέργεια και παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων. Κατά μέσο όρο, ο ανδρικός οργανισμός παράγει περίπου σαράντα με εξήντα φορές περισσότερη τεστοστερόνη από τον γυναικείο. Ωστόσο, οι γυναίκες είναι πιο ευαίσθητες στην ορμόνη απ’ ότι οι άνδρες. Εκκρίνεται από τα κύτταρα Leydig που βρίσκονται στους όρχεις, υπό την επίδραση της ωχρινοτρόπου ορμόνης. Η συγκέντρωση της τεστοστερόνης στο αίμα είναι χαμηλή κατά την παιδική ηλικία, όμως με την έλευση της ήβης αυξάνεται ραγδαία στους άντρες. Η τεστοστερόνη ελέγχει τον σχηματισμό των αντρικών χαρακτηριστικών του φύλου και την ανάπτυξή τους.

 

Αυξήστε την τεστοστερόνη σας με φυσικό τρόπο

Φυσιολογικές ιδιότητες της τεστοστερόνης

Γενικά, τα ανδρογόνα προάγουν την πρωτεϊνοσύνθεση και την ανάπτυξη των ιστών με υποδοχείς ανδρογόνων. Οι ιδιότητες της τεστοστερόνης μπορούν να ταξινομηθούν σε ανδρογονικές και αναβολικές, αν και η διάκριση αυτή είναι κάπως τεχνητή, καθώς πολλές από τις ιδιότητες μπορούν να θεωρηθούν και τα δύο. Η τεστοστερόνη είναι αναβολική, που σημαίνει ότι αναπτύσσει τα οστά και τη μυϊκή μάζα.

Οι αναβολικές ιδιότητες περιλαμβάνουν την ανάπτυξη της μυϊκής μάζας και της δύναμης, την αυξημένη οστική πυκνότητα και αντοχή και την διέγερση της γραμμικής ανάπτυξης και ωρίμανσης των οστών.

Ο μεταβολισμός, η μυϊκή ανάπτυξη, οι γνωστικές δεξιότητας και η διάθεση των ανδρών ελέγχονται εν μέρει από τα επίπεδα τεστοστερόνης. Δυστυχώς, οι περισσότεροι άνδρες αρχίζουν να χάνουν το 1,5% της τεστοστερόνης τους κάθε χρόνο από την ηλικία των 30 και μετά. Υπάρχουν φυσικοί τρόποι να το αναστρέψουμε αυτό;

 

Γυμναστική

Η γυμναστική έχει τεράστια οφέλη για την υγεία μας και μπορεί να βοηθήσει και τους άνδρες με χαμηλά επίπεδα τεστοστερόνης.

Βιταμίνη D

Οι ειδικοί πιστεύουν πως απαιτούνται επιπλέον έρευνες πάνω στο θέμα, αλλά τα στοιχεία που έχουμε προς το παρόν δείχνουν ότι η βιταμίνη D παίζει σημαντικό ρόλο στην αύξηση των επιπέδων τεστοστερόνης. Μπορούμε να την προσλάβουμε σε μορφή συμπληρώματος ή μέσω της έκθεσης στον ήλιο.

Ψευδάργυρος

Η έλλειψη ψευδαργύρου έχει συσχετιστεί με μια πάθηση στους άνδρες, όπου παράγονται πολύ λιγότερες ή και καθόλου ορμόνες. Επιπλέον, πιστεύεται ότι ο ψευδάργυρος μπορεί να βοηθήσει στη ρύθμιση των επιπέδων της τεστοστερόνης. Η χορήγησή του ως συμπλήρωμα σε άνδρες με χαμηλά επίπεδα της ορμόνης εμφάνισε θεαματικά αποτελέσματα.

Σκόρδο

Έχει αποδειχθεί ότι η κατανάλωση σκόρδου μπορεί να ενισχύσει την παραγωγή τεστοστερόνης στους όρχεις. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε ακόμα έναν λόγο να αγαπήσουμε το σκόρδο.

Καφεΐνη

Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο International Journal of Sport, Nutrition and Exercise Metabolism, οι ερευνητές κατέληξαν ότι οι άνδρες που κατανάλωναν καφεΐνη πριν τη γυμναστική μπορούσαν να ενισχύσουν ακόμα περισσότερο τα οφέλη που αναφέραμε παραπάνω ότι έχει η άσκηση.

Σωστή διατροφή

Οι ξηροί καρποί, η βρώμη, τα στρείδια και οι οργανικές τροφές έχουν συσχετιστεί με αυξημένα επίπεδα τεστοστερόνης. Τα στρείδια περιέχουν καλές δόσεις ψευδαργύρου, ενώ οι ξηροί καρποί και η βρώμη περιέχουν αμινοξέα που ελαττώνουν τα σφικτά αιμοφόρα αγγεία.

Αλκοόλ

Σε μικρές ποσότητες, το αλκοόλ μπορεί να ενισχύσει τα επίπεδα τεστοστερόνης.

Στρες

Αυτό μας εξέπληξε, αλλά φαίνεται πως τα αυξημένα επίπεδα στρες συνδέονται με αυξημένα επίπεδα τεστοστερόνης. Ταυτόχρονα, αυτό έχει συσχετιστεί και με πιο επιθετική συμπεριφορά στους άνδρες.

Το λίπος στην κοιλιά

Το λίπος στην περιοχή της κοιλιάς είναι επικίνδυνο για πολλούς λόγους, καθώς μας βάζει σε κίνδυνο για αρκετές σοβαρές παθήσεις, αλλά την ίδια στιγμή μειώνει και τα επίπεδα τεστοστερόνης. Γυμναστική, λοιπόν, ώστε να χάσουμε αυτό το λίπος και να δούμε την τεστοστερόνη μας να αυξάνεται.

Διατροφή πλούσια σε πρωτεΐνη