Υγεία

Τρώμε σωστά και ο Χειμώνας μοιάζει Καλοκαίρι!

289

Μία σωστή διατροφή , βοηθά στην ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος όταν κάνει κρύο, το κρατάει ζεστό και το κυριότερο παρέχει στον οργανισμό μας αρκετό << καύσιμο>>, για της δραστηριότητες του.
Με την κατανάλωση ζεστής τροφής ανεβάζουμε την εσωτερική θερμοκρασία του σώματος, ενώ αντίστοιχα την μειώνουμε, με την κατανάλωση μίας παγωμένης. ΔΕΝ ΕΊΝΑΙ ΤΥΧΑΙΟ , πως ο οργανισμός μας << ζητάει>> από μόνος του ζεστές τροφές τον χειμώνα όπως σούπες και όσπρια, σε αντίθεση με το καλοκαίρι που προτιμάμε τροφές είτε σε θερμοκρασία περιβάλλοντος είτε παγωμένες για να δροσιστούμε ή να ξεδιψάσουμε.

Εξηγείται ιατρικά όλο αυτό ;;;
Φυσικά και εξηγείται. Όταν κάνει κρύο, τα αιμοφόρα αγγεία συσπώνται για να εμποδίσουν την απώλεια θερμοκρασίας και τα αισθητήρια του δέρματος συλλαμβάνουν την αίσθηση του κρύου στον εγκέφαλο, σε λήψη ζεστού ροφήματος ή ζεστής τροφής.
Ο οργανισμός στο κρύο πρέπει να παράγει περισσότερη θερμότητα, για να παραμείνει ζεστός ενώ στην ζέστη, ο οργανισμός ρυθμίζει τη θερμοκρασία του, αποβάλλοντας θερμότητα με τον ιδρώτα και ζητάμε να καταναλώσουμε κάτι κρύο.
Ο πολύς κόσμος έχει συνηθίσει στο κρύο να καταναλώνει πολλά λιπαρά και μάλιστα κακά, τα πολλά λιπαρά όμως αποδυναμώνουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα και το μόνο που μας χαρίζουν στο τέλος είναι μία εφήμερη απόλαυση.
Οι υδατάνθρακες αποτελούν το πρώτο καύσιμο για ενέργεια του οργανισμού, μην πλακωθείτε όμως στις μακαρονάδες – όλα με μέτρο- προτιμήστε σύνθετους υδατάνθρακες όπως τα ολικής αλέσεως δημητριακά και τα όσπρια.
Βάλτε φρένο στα κακά λιπαρά και βάλτε τις κρύες μέρες του χειμώνα λιπαρά με ποιότητα όπως Ω3 από τα ψάρια με μία ωραιότατη ψαρόσουπα , αυξήστε την πρόσληψη των ξηρών καρπών , φάτε αβοκάντο και ταχίνι , πλούσια σε καλά λιπαρά.

Υπάρχουν τροφές οι οποίες μας βοηθούν να κρατήσουμε το σώμα μας ζεστό;;
Παρακάτω θα σας δώσω κάποιους συνδυασμούς αλλά και μία λίστα τέτοιων τροφών μαζί με τα οφέλη τους:

Ψωμί ολικής άλεσης με ταχίνι (και λίγο μέλι, αν θέλεις)
Το αμυλούχο πλήρες ψωμί θα σου δώσει ενέργεια για όλη την ημέρα και το ταχίνι θα ανεβάσει τη θερμοκρασία με τις θερμίδες του και τη βιταμίνη Ε που περιέχει.

Σταφίδες
Κορυφαίο αντιοξειδωτικό και ενεργειακό τρόφιμο, η σταφίδα περιέχει πολύτιμα ιχνοστοιχεία (ασβέστιο, σίδηρο, κάλιο, νάτριο, μαγνήσιο, σελήνιο, φώσφορο, ψευδάργυρο, μαγγάνιο, χαλκό, βόριο, πυρίτιο), βιταμίνες (Α, C, D, Β1, Β2, Β3, Β6), φρουκτόζη, γλυκόζη και φαινόλες που την ενισχύουν με αντιβιοτικές και αντιβακτηριδιακές ιδιότητες.
Εσπεριδοειδή
Καθώς οι ανάγκες του οργανισμού για βιταμίνη C – που θωρακίζει το ανοσοποιητικό σύστημα – είναι αυξημένες, τα πιο πολύτιμα φρούτα είναι τα πορτοκάλια και τα μανταρίνια. Επιπλέον, μην ξεχνάς να βάζεις λεμόνι – επίσης πλούσιο σε βιταμίνη C – σε όσπρια, σαλάτες, ψάρια, κρέατα.
Μπρόκολο και κουνουπίδι
Πολύτιμα λαχανικά και τα δύο, με υψηλή θρεπτική αξία. Είναι πηγές φυτικών ινών, βιταμίνης C και ασβεστίου, β- καροτένιου, ανόργανων συστατικών αλλά και πολυφαινολών και προσφέρουν ισχυρή προστασία απέναντι στις οξειδωτικές βλάβες των κυττάρων
Ξηροί καρποί
Εξαιρετική πηγή ω-3 λιπαρών , που βοηθούν στην καλή λειτουργία της καρδιάς. Οι ξηροί καρποί μπορούν να αντικαταστήσουν τα γαλακτοκομικά προϊόντα ,για όσους δεν μπορούν για κάποιο λόγο να τα καταναλώσουν.
Φακές
Χορταίνουν ακόμη περισσότερο και από το κρέας, έχουν ονομαστεί και η << πρωτείνη των φτωχών>>, ιδιότητα που έχουν τα περισσότερα όσπρια. Η υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες ,συμβάλλει στην καλή απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών και στην καλή πέψη. Επίσης, ο γλυκαιμικός δείκτης στις φακές είναι χαμηλός, γεγονός που σημαίνει πως έτσι αυξάνονται σταδιακά και όχι απότομα τα επίπεδα σακχάρου και ινσουλίνης στο αίμα. Με άλλα λόγια, πρόκειται για διατροφική πηγή με θαυματουργές ιδιότητες όσον αφορά την καλή λειτουργία της καρδιάς και την τόνωση του ανοσοποιητικού.
Ελαιόλαδο
Το ελαιόλαδο προσφέρει ενέργεια. Χάρη στη βιταμίνη E που περιέχει βοηθάει στην καλή κυκλοφορία του αίματος και συνεπώς στην αντιμετώπιση του προβλήματος των παγωμένων ποδιών και χεριών.
Ρόδι
Αποτελεί πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών, θεωρείται πραγματική ασπίδα για την εποχική γρίπη, αλλά και στελέχη ιών όπως ο Η1Ν1. Παράλληλα, περιέχει σημαντικές ποσότητες σιδήρου, σεληνίου, βιταμίνης C και φυλλικού οξέος. Ο χυμός του θεωρείται απαραίτητος μετά την άσκηση, καθώς βελτιώνει την κυκλοφορία και μειώνει την καρδιακή επιβάρυνση. Πρόσφατες μελέτες έδειξαν επίσης πως μπορεί να προστατεύσει και από τον καρκίνο του δέρματος.
Μανιτάρια
Περιέχουν άφθονα μεταλλικά άλατα και ιχνοστοιχεία, όπως το κάλλιο, που βοηθά στην καλή λειτουργία των καρδιακών μυών και στην έκκριση ινσουλίνης από το πάγκρεας. Αποτελούν εξαιρετική πηγή φωσφόρου, έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε χαλκό , ενώ ο ψευδάργυρός τους ενισχύει το ανοσοποιητικό. Λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε σελήνιο, θεωρείται ότι έχουν και αντικαρκινική δράση.

Είναι καλή επιλογή ένα ζεστό ρόφημα όταν το κρύο, χτυπά την πόρτα μας;;

Μια χαρά είναι ένα ζεστό ρόφημα όταν κάνει κρύο, απλά με προσοχή – προτιμάμε ροφήματα απλά, όπως σκέτος καφές, τσάι, χαμομήλι – μακριά από ροφήματα με πολύ ζάχαρη και σαντιγύ , κάποια μάλιστα είναι ωρολογιακές βόμβες θερμίδων και ας μην τους φαίνεται εκ πρώτης όψεος.

Ζεστή Σοκολάτα
Η ζεστή σοκολάτα είναι ένα θρεπτικό ρόφημα με υψηλή όμως περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά για αυτό θα πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο. Επίσης, είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά όπως σάκχαρα, τα οποία θα μας δώσουν ενέργεια αλλά και σε αντιοξειδωτικά, που θα βοηθήσουν στην προστασία του σώματός μας από τις ασθένειες. Επιπλέον, ρυθμίζει την διάθεση μας αφού έχει αγχολυτική δράση.

Πράσινο Τσάι
Το πράσινο τσάι είναι πλούσιο σε κατεχίνες, ουσίες με έντονη αντιοξειδωτική δράση που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Επίσης, περιέχει καφεΐνη, αυξάνει την θερμοκρασία του σώματος και τον μεταβολισμό.

Νερό
Μην ξεχνάς να πίνεις αρκετό νερό – συνήθως τον χειμώνα το αγνοούμε, επειδή δεν ζεσταινόμαστε και δεν ιδρώνουμε. Είναι όμως πολύτιμο όλες τις εποχές, γιατί αποτελεί βασικό στοιχείο όλων των ιστών. Οι ανάγκες του οργανισμού για ενυδάτωση είναι μεγάλες χειμώνα – καλοκαίρι. Το γεγονός ότι το αίσθημα της δίψας δεν είναι τόσο έντονο το χειμώνα, μας κάνει να παραμελούμε αυτή τη βασική ανάγκη.

Και για τέλος σας έχω το καλύτερο : οι σούπες με όσπρια είναι μία από τις πολύ ωραίες λύσεις, όπως η παραδοσιακή φασολάδα- έξυπνο πιάτο για την κρύα περίοδο του χειμώνα και γρήγορο.
Αράχτε και ο χειμώνας δεν θέλει μόνο τζάκι για να ζεσταθείτε – το ΜΥΣΤΙΚΟ είναι στην διατροφή!

 

Επιμέλεια άρθρου

Σπύρος Τσουτσάνης

Γυμναστής- σύμβουλος διατροφής