Fitness - Διατροφή

Ο καφές βλάπτει σοβαρά την υγεία ή όχι;

133

Ο καφές είναι τόσο δημοφιλής που σε ολόκληρο τον κόσμο, δεν υπάρχει αντάξιος του σε φήμη και γοητεία. Αυτό γίνεται εύκολα αντιληπτό , αν αναλογιστεί κανείς, πως στην Ευρώπη, οι ενήλικες καταναλώνουν ημερησίως 200mg ημερησίως, κατά μέσο όρο, με τους Έλληνες στην πλειονότητα τους να πίνουν τουλάχιστον ένα καφέ την μέρα. Ο Καφές που πολλές φορές << μιλάει>> και λέει τα μελλούμενα… μήπως δεν είναι τόσο γλυκούλης με η χωρίς ζάχαρη;

 

Γράφει ο γυμναστής-σύμβουλος διατροφής ΣΠΥΡΟΣ ΤΣΟΥΤΣΑΝΗΣ

 

Τι πρέπει να γνωρίζουμε όμως για την κατανάλωσή του ; Μπορεί να γίνει τοξικός και πότε; Τι ισχύει γύρω από τον μύθο – ξεμεθάει ο καφές;

Κάνει να πίνουμε καφέ;
Στην παραπάνω ερώτηση , αν και την έχουμε ακούσει να γίνεται από πολλούς – μία απάντηση μπορεί να δοθεί και αυτή είναι μέσα από πολυάριθμες μελέτες για τον καφέ και την καφεΐνη. Όλες οι μελέτες που έχουν γίνει συνηγορούν στο εξής: η διεγερτική ουσία που ακούει στο όνομα καφείνη ,ΔΕΝ είναι επικίνδυνη για την υγεία, το αντίθετο μάλιστα, πως η καφείνη μπορεί ,να έχει πολλαπλά οφέλη στην υγεία και τα χρόνια νοσήματα.

Οφέλη του καφέ
• Καθυστερεί την εμφάνιση του Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2, με επίδραση στον γλυκαιμικό έλεγχο.
• Έχει προστατευτική δράση στο ενδοθήλιο των αγγείων και έτσι παίζει σημαντικό ρόλο στα καρδιαγγειακά νοσήματα.
• Συμμετέχει στην απώλεια σωματικού βάρους (λιπόλυση), μιας που τα συστατικά του προσδίδουν κορεσμό και μειώνεται σημαντικά το αίσθημα της πείνας.
• Επιδρά στη γαστρική λειτουργία επιταχύνοντας την γαστρική κένωση.
• Ότι η διεγερτική του δράση βοηθά στην πνευματική εγρήγορση, στη λειτουργία του εγκεφάλου καθώς και στην ψυχική διάθεση, προσοχή, αντανακλαστικά, άγχος.
• Βελτιώνει τη μνήμη – διευκολύνει την κωδικοποίηση πληροφορίας.
• Έχει αντικαρκινική δράση/λόγω πρεβιοτικής δράσης τους στο έντερο και έτσι παρέχεται προστασία από γενοτοξικές βλάβες και προστασία του DNA από οξείδωση.
• Μειώνει την εμφάνιση της νόσου Parkinson, με τη μέγιστη προστασία να επιτυγχάνεται με κατανάλωση τριών φλιτζανιών ανά ημέρα.

Μία μικρή σημείωση που αφορά την κύηση των γυναικών είναι, πως η κατανάλωση του καφέ πρέπει να γίνεται με μέτρο , γιατί ο πολύς καφές μειώνει την μελατονίνη και δημιουργεί κακή ποιότητα ύπνου.

Υπάρχουν περιπτώσεις που ο καφές μπορεί να είναι επικίνδυνος;
Ο καφές ως ιδιοσυγκρασία ΔΕΝ είναι επικίνδυνος σε ένα σχετικά υγιές άτομο , χωρίς καρδιαγγειακά προβλήματα και με φυσιολογική υπατική και νεφρική λειτουργία.

Ένα αρκετά δυνατό φλιτζάνι γαλλικού καφέ περιέχει γύρω στα 160-200 mg καφεΐνης (θεωρείται το ρόφημα με την υψηλότερη περιεκτικότητα καφεΐνης), ενώ τα γνωστά και επιθυμητά αποτελέσματα της καφεΐνης βρίσκονται στο εύρος των 85-250 mg (1- 3 φλυτζάνια καφέ, ανάλογα την μέθοδο παρασκευής, την ευαισθησία του ατόμου, αν το άτομο είναι καπνιστής -π.χ. οι καπνιστές μεταβολίζουν μέχρι και 50% πιο γρήγορα την καφεΐνη με αποτέλεσμα να είναι πιο ανθεκτικοί σε αυτήν).

«Με κατανάλωση άνω των 250 με 500 mg καφεΐνης αρχίζουν οι παρενέργειες: τρόμος (τρέμουλο), εκνευρισμός, συχνοουρία, αϋπνία κτλ, ενώ σε ακόμα μεγαλύτερες δόσεις έχουν αναφερθεί καρδιακές αρρυθμίες ή ακόμα και κρίσεις. Για να προκαλέσει η καφεΐνη τον θάνατο απαιτούνται γύρω στα 8 με 10 γραμμάρια (8000-10000 mg) αυτής, μια ποσότητα που ρεαλιστικά είναι δύσκολο να ληφθεί από τον καφέ, μιας και μιλάμε για 50 με 100 φλυτζάνια καφέ σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα -πράγμα δύσκολο και οικονομικά ασύμφορο.

Υπήρξαν θάνατοι από καφεΐνη;
Θάνατοι από καφεΐνη έχουν υπάρξει , αν ανατρέξει κανείς στην διεθνή βιβλιογραφία, όχι όμως από τον καφέ. Συνήθως αυτά τα κρούσματα προέκυψαν από σκευάσματα καθαρής καφεΐνης , όπως χάπια ( ένα χάπι μπορεί να περιέχει και 200mg καφεΐνης), αλλά και από συνδυασμό χαπιών που περιείχαν και άλλου τύπου διεγερτικά όπως εφεδρίνη και συνεφρίνη. Να τονίσουμε σε αυτό το σημείο , πως καλό είναι να αποφεύγουμε τον συνδυασμό καφεΐνης με αλκοόλ και κυρίως ότι έχει να κάνει με κοκτέιλ ενεργειακών ποτών.

Ξεμεθάει ο καφές;
Ένας μικρός μύθος είναι αυτός ,που η ίδια μας η παράδοση με τα γιατροσόφια λέει πως << πιές καφέ να ξεμεθύσεις>>, άμα ήταν τόσο εύκολο, όλοι θα είχαν μαζί τους και ένα φακελάκι καφέ μετά την κατανάλωση αλκοόλ , προς αποφυγή ενδεχόμενου μπλόκ αστυνομίας για μέτρηση του αλκοόλ στο αίμα.
Άλλο ΠΡAΓΜΑ γίνεται : ΚΑΜΟΥΦΛΑΡΕΙ μερικά από τα αποτελέσματα του αλκοόλ στο άτομο.

Η κατανάλωση καφεΐνης πρώτον μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση αλκοόλης σε ένα άτομο που μεθάει εύκολα (το ήπαρ όμως επιβαρύνεται εξίσου και μπορούν ευκολότερα να καταναλωθούν ποσότητες αλκοόλης που οδηγούν σε αλκοολική δηλητηρίαση) και δεύτερον να νιώσει ικανότερο να χειριστεί βαρέα μηχανήματα, όπως π.χ. αυτοκίνητο, ενώ η κριτική του ικανότητα, όπως επίσης και τα αντανακλαστικά του, παραμένουν επηρεασμένα ασχέτως που το ίδιο άτομο δεν το αντιλαμβάνεται πλήρως.