Fitness - Διατροφή

Προβιοτικά: Οι ζωογόνοι μικροοργανισμοί και η χρησιμότητά τους για την υγεία

47
  • Τι είναι τα προβιοτικά;

Ο όρος προβιοτικά αποτελείται από δύο ρίζες, μια λατινική και μια ελληνική.

Το προ- είναι από το λατινικό pro και σημαίνει υπέρ. Το βιοτικό σχετίζεται με τη ζωή. Άρα το προ-βιοτικό δηλώνει μια ουσία που «ζωογονεί».

Τα πρεβιοτικά, τα οποία επίσης ακούμε πολύ συχνά τα τελευταία χρόνια, είναι υδατάνθρακες που χρησιμεύουν ως τροφή στους μικροοργανισμούς που δρουν ως προβιοτικά. Αναφέρουμε και την ερμηνεία των πρεβιοτικών, γιατί πολύ συχνά δημιουργείται σύγχυση μεταξύ των δύο, με έναν απλό αναγραμματισμό.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας «τα προβιοτικά είναι ζωντανοί μικροοργανισμοί που όταν η χορήγησή τους γίνεται σε ικανοποιητικές ποσότητες, ωφελούν την υγεία όποιου τους φιλοξενεί».

Στο ανθρώπινο πεπτικό σύστημα διαβιούν περισσότεροι από 500 τύποι βακτηρίων. Από αυτά, υπάρχουν κάποια φιλικά προς τον οργανισμό βακτήρια που βοηθούν να λειτουργούν με υγεία τα εσωτερικά του όργανα και το ανοσοποιητικό του σύστημα, ενώ βοηθούν και στην πέψη των τροφών. Όταν, όμως, η ισορροπία χάνεται και τα ευεργετικά για τον οργανισμό βακτήρια ελαττώνονται έπειτα από μια μόλυνση ή τη λήψη αντιβιοτικών, εμφανίζονται προβλήματα στο πεπτικό σύστημα. Και εκεί χρειάζονται ενισχύσεις με τη μορφή των προβιοτικών, που μπορούν να βοηθήσουν στις διάρροιες ή στην αποκατάσταση βλαβών στα εντερικά τοιχώματα.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα προβιοτικά επιδρούν στο ανοσοποιητικό σύστημα, περιορίζουν τους εξωγενείς παθογόνους παράγοντες που προκαλούν τη γνωστή «διάρροια του ταξιδιώτη» αλλά και τους ενδογενείς παράγοντες που προκαλούν τη «διάρροια των αντιβιοτικών». Μειώνουν τη δυσανεξία στη λακτόζη, περιορίζουν τους κινδύνους για καρκίνο του εντέρου και επηρεάζουν το ανθρώπινο μικροβίωμα.

Το μικροβίωμα περιλαμβάνει το σύνολο των μικροβιακών πληθυσμών που αποικίζουν τον άνθρωπο. Ιδιαίτερα το ανθρώπινο μικροβίωμα είναι ένα πολύπλοκο οικοσύστημα που το αποτελούν βακτήρια, ιοί και άλλοι οργανισμοί και από τις αλληλεπιδράσεις τους επηρεάζεται ολόκληρος ο οργανισμός που τα φιλοξενεί.

Τα προβιοτικά μπορούν να ληφθούν μέσω συμπληρωμάτων διατροφής, ακόμα και μέσω ενός χαπιού… Υπάρχει, όμως, και ο φυσικός τρόπος, έτσι επιλέξαμε τις καλύτερες πηγές φυσικών προβιοτικών που μπορείτε να προσλάβετε για να διαφυλάξετε τη λειτουργία του έντερου σας:

 

1-Το γιαούρτι:

Παρασκευάζεται με την προσθήκη δύο βακτηρίων, του Streptococcus thermophilus και του Lactobacillus bulgaricus σε παστεριωμένο γάλα. Παρόλο που τα περισσότερα γιαούρτια είναι μια αξιόπιστη πηγή πρωτεΐνης, δεν περιέχουν όλα προβιοτικά. Ορισμένα προϊόντα υφίστανται θερμική επεξεργασία μετά τη ζύμωση, η οποία συνήθως σκοτώνει τα περισσότερα από τα ευεργετικά ενεργά βακτήρια, οπότε φροντίστε να ελέγξετε την ετικέτα για τη φράση «ζωντανή και ενεργή καλλιέργεια γιαούρτης». Σημαντικό, επίσης είναι να μην περιέχει πρόσθετα σάκχαρα.

2-Η μαύρη σοκολάτα

Eίναι πραγματικά μια εξαιρετική επιλογή. Αυτό συμβαίνει επειδή έχει βρεθεί ότι εκτός από προβιοτικά περιέχει και πρεβιοτικά. Τα πρεβιοτικά είναι διαιτητικές ίνες, με τις οποίες τρέφονται τα φιλικά βακτήρια που βρίσκονται ήδη στο έντερο. Η σοκολάτα είναι στην πραγματικότητα ένα ζυμωμένο φαγητό. Για να αποκομίσει κάποιος σημαντικό όφελος, συστήνεται η περιεκτικότητα της σοκολάτας σε κακάο να είναι τουλάχιστον 70% και να μην περιέχει ζάχαρη.

3-Ο αρακάς

Προβιοτικά στον αρακά; Ιάπωνες ερευνητές λένε ότι υπάρχουν! Μια μελέτη διαπίστωσε ότι ο αρακάς περιέχει Leuconostoc mesenteroides, ένα ισχυρό προβιοτικό που συχνά συνδέεται με τη ζύμωση σε συνθήκες χαμηλής θερμοκρασίας. Χρησιμοποιήστε τον φρέσκο σε ζυμαρικά, σαλάτες και ομελέτες.

4-Το ξινολάχανο

Όταν δεν είναι παστεριωμένο, το ξινολάχανο είναι πλούσιο σε βακτήρια Lactobacillus, τα οποία και προωθούν την υγιή χλωρίδα στην εντερική οδό, ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και βελτιώνουν τη γενικότερη εικόνα της υγείας σας. Ελέγχουμε την ετικέτα να μην είναι παστεριωμένο.

5-Το κρασί και η μπύρα

Τα ζυμωμένα αλκοολούχα ποτά, όπως η μπύρα και το κρασί παρέχουν πραγματικά οφέλη για τον ανθρώπινο οργανισμό όταν καταναλώνονται με μέτρο. Οι βιταμίνες από το σιτάρι του κριθαριού που παράγεται από τη ζύμωση επιβιώνουν από τη διαδικασία ζύμωσης και φιλτραρίσματος και μπορούν να οδηγήσουν σε βελτίωση των επιπέδων της χοληστερίνης και να μειώσουν το σχηματισμό θρόμβων στο αίμα. Από την άλλη, το κρασί έχει βρεθεί ότι είναι μια ισχυρή πηγή αντιοξειδωτικών που καταπολέμα τις ελεύθερες ρίζες.

6-Οι ελιές

Οι ελιές που υποβάλλονται σε φυσική ζύμωση στο αλάτι περιέχουν προβιοτικά. Κατά τη διάρκεια της ζύμωσης, τα οξέα που παράγονται από τα βακτηρίδια γαλακτικού οξέος που απαντώνται φυσικά στην ελιά, δίνουν στους μικρούς αυτούς καρπούς τη χαρακτηριστική γεύση τους.

7-Τα μαλακά ωριμασμένα τυριά

Πολλά τυριά δημιουργούνται με ζύμωση, αλλά δεν περιέχουν και προβιοτικά. Τα ωριμασμένα, μαλακά τυριά, όπως το τσένταρ, το γκούντα και η παρμεζάνα είναι οι μόνοι τύποι τυριών που διατηρούν τα ευεργετικά βακτήρια που περιέχουν. Όσο περισσότερο ωριμάζει το τυρί, τόσο πιο ωφέλιμα είναι και τα βακτήρια για το έντερο.

 

Γράφει ο γυμναστής-σύμβουλος διατροφής Σπύρος Τσουτσάνης