Lifestyle, Έρευνες

Γιατί χαμηλώνουμε την ένταση της τηλεόρασης όταν μπαίνουν διαφημίσεις; Ποια είναι η αλήθεια τελικά

24
Επιμέλεια Άρθρου: Καλοσκάμη Λίλα

 

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί όταν μπαίνουν στην τηλεόραση διαφημίσεις αναγκαζόμαστε πολλές φορές να κατεβάσουμε την ένταση; Πόσες φορές δεν σας έχει τύχει να παρακολουθείτε μια ταινία ή την αγαπημένη σας σειρά και ξαφνικά στο break, ο ήχος να γίνεται πιο δυνατός, με αποτέλεσμα να πείτε σε όποιον κρατάει το τηλεκοντρόλ να χαμηλώσει λίγο τον ήχο; Μήπως τελικά αυτό συμβαίνει στην πραγματικότητα ή στη φαντασία μας;

Λοιπόν θα σας δώσουμε εμείς την εξήγηση. Οι διαφημιστές είναι η αλήθεια πως σε αυτά τα λίγα δευτερόλεπτα προσπαθούν μέσα από την εικόνα και τις λέξεις να τραβήξουν την προσοχή του τηλεθεατή.

Ωστόσο δεν αλλάζει το επίπεδο έντασης του ήχου. Ίσα- ίσα που παραμένει στα ίδια επίπεδα. Η λεπτομέρεια που κάνει την διαφορά είναι ότι οι διαφημίσεις συγκριτικά με το πρόγραμμα που παρακολουθείτε είναι στιγμιαίες. Ένα πείραμα που έγινε με έναν προβολέα και μια λάμπα που ανάβει στιγμιαία έδειξε την πραγματικότητα.

Το μάτι, κατά την διάρκεια που ο προβολέας είναι αναμμένος συνηθίζει στο συγκεκριμένο φως. Καμία ενόχληση δεν νιώθετε  μετά από λίγα λεπτά και η έντασή του δεν σας κουράζει. Αν όμως ξαφνικά ανάψει μια απλή λάμπα μέσα σε ένα σκοτεινό δωμάτιο, τότε στην όρασή σας θα προκληθεί ένα στιγμιαίο σοκ, που θα οφείλεται στην αλλαγή της έντασης του φωτός, όσο απαλή κι αν είναι η συγκεκριμένη λάμπα.

Κάτι λοιπόν παρόμοιο ισχύει και με την ένταση του ήχου των διαφημιστικών σποτς. Καθ΄ όλη την διάρκεια παρακολούθησης ενός έργου, το αυτί μας συνηθίζει στην συγκεκριμένη ένταση. Μπορεί να είναι ένα έργο που οι πρωταγωνιστές μιλούν σιγά ή σιγά ή είναι ένα έργο ήπιο, δίχως εντάσεις, φωνές και φασαρία. Όταν εσείς είσαστε απορροφημένοι και παρακολουθείτε δίχως να υπάρχουν σκαμπανεβάσματα στον ήχο και ξαφνικά μπαίνει μια διαφήμιση δυναμική, όπως για παράδειγμα για αυτοκίνητα, η αναψυκτικά με τον ήχο από το ανθρακικό και τα παγάκια να πέφτουν στο ποτήρι, τότε ξαφνικά αποσυντονίζεται και η όραση αλλά και η ακοή σας. Ωστόσο η διαφήμιση που είναι στην ίδια ένταση αλλά στιγμιαία σας φαίνεται πιο δυνατή, που όμως τελικά όπως έδειξε το πείραμα δεν είναι.