Lifestyle

10 δημιουργικοί τρόποι για να «Μένουμε σπίτι» … με τα παιδιά.

155

Αναμφίβολα, διανύουμε μία πολύ δύσκολη χρονική περίοδο, με καταστάσεις και συνθήκες σκληρές, σχεδόν πρωτόγνωρες για όλους. Καταστάσεις και συνθήκες τέτοιες, όπου ζητείται από τον καθένα μας να βάλει το δικό του ‘’λιθαράκι’’ υπεύθυνης βοήθειας. Συνθήκες τέτοιες, όπου το «Μένουμε σπίτι» κρίνεται όχι μόνο συνετό, αλλά και απολύτως απαραίτητο.
Η απόσταση βέβαια, που πρέπει να καλύψουμε, μεταξύ λόγου-πράξης, για να «Μένουμε σπίτι», έχει κι αρκετές πρακτικές δυσκολίες. Μία από αυτές είναι και η απασχόληση των παιδιών μας, τώρα που βρίσκονται μακριά από σχολείο και άλλες δραστηριότητες.
Θέλοντας λοιπόν, να βάλουμε κι εμείς το δικό μας ‘’λιθαράκι’’ στην όλη αυτή προσπάθεια, προτείνουμε 10 δημιουργικούς τρόπους, για να απασχολήσουμε τα παιδιά μας, ώστε να …«Μένουμε σπίτι» πιο ευχάριστα.

 

Γράφει η Πηνελόπη Κοφιάνη  

1. «Γιατρέ μου, τι πρέπει να κάνω;»
Ποιος είπε ότι η καθαριότητα είναι αγγαρεία; Ή ποιος είπε, πως η καθαριότητα και η σωστή υγιεινή δεν μαθαίνονται μέσω παιχνιδιού; Χαρά κι εργασία λοιπόν για όλους. Στο παιχνίδι αυτό είμαστε εμείς οι ‘’μικροί ασθενείς’’ και τα παιδιά οι ‘’ενήλικες γιατροί’’, που μας δίνουν τις πολύτιμες συμβουλές τους. Ο τρόπος αυτός είναι ο πλέον διαδραστικός τρόπος, ώστε να μάθουν τα παιδιά σωστούς κανόνες υγιεινής και τρόπους προφύλαξης από ιώσεις και μικρόβια.
Μικρό τιπ: Βάζοντας τα παιδιά, στα πλαίσια του παιχνιδιού πάντα, στην θέση του ενήλικα, τα βοηθάμε να καταλάβουν πιο εύκολα και να εμπεδώσουν καλύτερα, τι χρειάζεται να κάνουν και να προσέχουν, ώστε να μένουν μακριά από μικρόβια και ιώσεις.
2. Μαθαίνουμε ‘’αγγειοπλαστική’’.
Με αλεύρι, νερό και οδοντογλυφίδες! Δεν χρειάζεται να έχουμε ούτε πλαστελίνες, ούτε πηλό ή άλλα υλικά, που πιθανόν να μην υπάρχουν στο σπίτι. Με υλικά απλά, καθημερινά, που σχεδόν κάθε σπίτι διαθέτει, δίνουμε στα παιδιά την δυνατότητα, να γίνουν μαθητευόμενοι ‘’αγγειοπλάστες’’. Πλάθουμε το ζυμάρι και το χωρίζουμε σε τόσα κομμάτια, όσα και τα παιδιά. Αφού το κάθε παιδί πάρει το δικό του κομμάτι, το αφήνουμε να δώσει σε αυτό, ό,τι σχήμα θέλει, χαράζοντάς του και σχέδια, αν επιθυμεί, με μια οδοντογλυφίδα.
Μικρό τιπ: Όταν τα ζυμαρένια ‘’έργα τέχνης’’ ολοκληρωθούν, μπορούμε, αν θέλουμε, να τα ψήσουμε και στον φούρνο, όχι φυσικά για να τα φάμε, αλλά για να διατηρηθούν οι ‘’δημιουργίες’’ των παιδιών μας περισσότερες μέρες.
3. Γινόμαστε ‘’μικροί συγγραφείς’’.
Λέμε στα παιδιά, ότι θα γίνουν ‘’συγγραφείς’’. Τους δίνουμε από ένα απλό τετράδιο και τους λέμε να φανταστούν και να γράψουν σε αυτό μια μικρή ιστορία, με αρχή, μέση και τέλος, την οποία θα διαβάσουμε είτε στο τέλος της ημέρας, είτε μια άλλη μέρα, την οποία μπορούμε μεταξύ μας να συμφωνήσουμε.
Μικρό τιπ: Το τετράδιο αυτό μπορούν να το διακοσμήσουν, να το ζωγραφίσουν και να το φτιάξουν όπως εκείνα θέλουν, διότι τους λέμε, πως αυτό είναι αποκλειστικά δικό τους τετράδιο, το προσωπικό τετράδιο, που κάθε ‘’συγγραφέας’’ έχει.
4. Παίζουμε ‘’σπιτίσιο’’ κυνήγι θησαυρού.
Παίρνουμε μία κόλλα χαρτί και την κόβουμε σε τόσα κομμάτια, όσα θα είναι και τα δωμάτια του σπιτιού, που θα επιτρέψουμε να παίζεται το παιχνίδι. Στο κάθε ένα χαρτάκι γράφουμε φράσεις όπως : «Μμμμμ! Καθόλου άσχημα! Βρήκατε το 1ο! Για.. συνεχίστε έτσι!» ή «Ώστε βρήκατε και το 2ο, ε;! Πάρα πολύ ωραία! Για να δούμε! Θα βρείτε και το τρίτο;!» ή «Έλα τώρα! Βρήκατε ΚΑΙ το 3ο;! Είστε πολύ δυνατοί παίχτες εσείς τελικά!» κ.ο.κ. Το τελευταίο χαρτάκι θα γράφει: «Μπράβο σας είστε σωστοί! Και τώρα σας ανήκουν οι θησαυροί!» ή κάτι παρεμφερές, όπου, οι ‘’θησαυροί’’ μπορεί να είναι λιχουδιές ή ακόμα και κάποια μπιζουτιέρα με φο κοσμήματα. Έπειτα, συμφωνούμε με τα παιδιά, να μείνουν για λίγο απομονωμένα και να μην μας βλέπουν, ώστε να κρύψουμε από ένα χαρτάκι σε κάθε δωμάτιο. Αφού τα κρύψουμε, κλείνουμε τις πόρτες αυτών των δωματίων και παίρνουμε τα κλειδιά τους (αν δεν υπάρχουν κλειδιά δεν πειράζει). Η κάθε μία πόρτα θα ανοίγει και με έναν γρίφο. Φροντίζουμε βέβαια, να βάζουμε γρίφους εύκολους και ανάλογους με την ηλικία των παιδιών. Και το παιχνίδι ξεκινάει…!
Μικρό τιπ: Αν δεν θέλουμε να αναστατωθεί όλο το σπίτι με τα ‘’ψαξίματα’’, συμφωνούμε εξ αρχής με τα παιδιά, σε ποια σημεία δεν θα ψάχνουν (π.χ. συρτάρια, ντουλάπια κ.ο.κ.), γιατί δεν πρόκειται ούτως ή άλλως να βρουν κάτι εκεί.
5. Ώρα για διακόσμηση!
Σύμφωνα με αυτό το παιχνίδι, ορίζουμε μια μέρα για τον καθένα μας, η οποία θα είναι η μέρα διακόσμησης. Την συγκεκριμένη μέρα, αυτός που έχει σειρά, θα διακοσμεί το σπίτι, όπως εκείνος θέλει. Κι επειδή αυτό το παιχνίδι, όταν έχουμε να κάνουμε με παιδιά, μπορεί να μετατραπεί από μικρό έως και μεγάλο μπούμερανγκ για μας, φροντίζουμε είτε να επιλέξουμε τα αντικείμενα της διακόσμησης ή και να ορίσουμε τους χώρους στους οποίους οι μικροί μας ‘’διακοσμητές’’ θα ‘’δημιουργήσουν’’.
Μικρό τιπ: Αν μας ζητηθεί η γνώμη μας από τα παιδιά, μπορούμε να την δώσουμε και προσπαθούμε να μην επέμβουμε, ορίζοντας εξ αρχής κανόνες, ώστε να διασφαλίσουμε την σωματική τους ακεραιότητα (π.χ. δεν μετακινούμε έπιπλα κ.ο.κ.).

6. Παντομίμα

Η παντομίμα είναι ένα παιχνίδι ιδιαίτερα διαδραστικό, έντονα εκφραστικό και δημιουργικό, γι’ αυτό και πολύ διασκεδαστικό. Για όσους από μας δεν το γνωρίζουν, παίζεται ως εξής: σκεφτόμαστε έναν τίτλο κάθε φορά από γνωστά βιβλία, θεατρικά ή κινηματογραφικά έργα και τραγούδια και προσπαθούμε μόνο με κινήσεις του σώματός μας και γκριμάτσες, χωρίς καθόλου ομιλία, να απαντήσουμε στις ερωτήσεις των υπολοίπων παικτών, οι οποίοι προσπαθούν με αυτές να καταλάβουν, για ποιον τίτλο πρόκειται. Το παιχνίδι ξεκινάει, αφού δώσουμε, με κινήσεις των χεριών πάντα, τον αριθμό των λέξεων, από τις οποίες αποτελείται ο τίτλος.
Μικρό τιπ: Παίζεται και με ζευγάρια παικτών
7. Χορεύουμε τώρα!!!
Ο χορός αποτελεί μία από τις πιο διασκεδαστικές και αναζωογονητικές εκτονώσεις, που υπάρχουν. Έρευνες μάλιστα δείχνουν, ότι άνθρωποι οι οποίοι χορεύουν τακτικά, μπορούν και διατηρούν τον εγκέφαλό τους νεανικό. Αν θέλουμε λοιπόν μια καλή κι ευεργετική εκτόνωση, δεν έχουμε παρά να χορέψουμε, μικροί και μεγάλοι, ακούγοντας τους αγαπημένους μας ρυθμούς.
Μικρό τιπ: Μπορούμε, αν θέλουμε να ζητήσουμε από τα παιδιά μας, να μας μάθουν κινήσεις των δικών τους αγαπημένων ρυθμών ή και αντίστροφα. Να μάθουμε δηλαδή, εμείς στα παιδιά μας, αν το επιθυμούν, τους δικούς μας αγαπημένους χορούς.
8. «Το δέντρο των ευχών»
Για το «δέντρο των ευχών» χρειαζόμαστε από ένα μεγάλο κομμάτι λευκό χαρτόνι για κάθε άτομο. Πάνω εκεί, ο καθένας μας ζωγραφίζει το δικό του δέντρο, όπως ο ίδιος το θέλει (άχρωμο ή χρωματισμένο), αρκεί να είναι μεγάλο, να έχει ρίζες και κλαδιά. Στα κλαδιά, σχεδιάζουμε οβάλ σχήματα για φύλλα και στρογγυλά για καρπούς, αφήνοντάς τα αχρωμάτιστα. Καλούμαστε λοιπόν, να γράψουμε στα μεν φύλλα τις ευχές μας για τους άλλους, στους δε καρπούς τις ευχές μας για τον εαυτό μας και στις ρίζες του δέντρου τις ευχές μας για τον κόσμο όλο.
Μικρό τιπ: Τελειώνοντας με τις ευχές, ο καθένας μπορεί να χρωματίσει το δέντρο του αν το θέλει.

9. Λέμε ‘’ιστορίες από τα παλιά’’.
Στα παιδιά και δη στα μικρότερα, αρέσει πολύ η αφήγηση. Έχοντας αυτό στο μυαλό μας, συμφωνούμε μεταξύ μας μια συγκεκριμένη ώρα της ημέρας, στην οποία θα είμαστε όλοι διαθέσιμοι, ώστε ο καθένας μας να αφηγηθεί τις δικές του αναμνήσεις.
Μικρό τιπ: Φροντίζουμε να είμαστε ελαστικοί ως προς την μέρα, την ώρα ή και την σειρά της αφήγησης. Για παράδειγμα, μπορούμε να συμφωνήσουμε μία διαφορετική ημέρα αφήγησης για το κάθε ένα άτομο.
10. Κατεβάζουμε ‘’γενικό’’.
Αν και όποτε μας είναι φυσικά εφικτό, συμφωνούμε μεταξύ μας μία ώρα της ημέρας, στην οποία δεν θα λειτουργεί οποιαδήποτε ηλεκτρική ή ηλεκτρονική συσκευή, οπότε και δεν θα ασχολούμαστε εμείς μαζί της. Λέμε στα παιδιά, ότι αυτή θα είναι η ώρα της «οικολογικής συνείδησης», καθώς γι’ αυτήν την μία ώρα, δεν θα επιβαρύνουμε με την παραμικρή σπατάλη ενέργειας τον πλανήτη μας. Κατά την διάρκεια αυτής της ώρας λοιπόν, προσπαθούμε να φανταστούμε, πώς ήταν η ζωή στα παλαιότερα χρόνια, πριν την ανακάλυψη της ηλεκτρικής ενέργειας. Ο καθένας μας λέει την άποψή του, τις σκέψεις του και αυτά που γνωρίζει.
Μικρό τιπ: Το παιχνίδι αυτό μπορούμε να το κάνουμε συνδυαστικά με το αμέσως προηγούμενο. Να χρησιμοποιήσουμε δηλαδή αυτήν την συγκεκριμένη ώρα και ως ώρα αφήγησης αναμνήσεων.